woensdag 7 juli 2010

Camilla Läckberg - Zeemeermin

Van kleins af aan ben ik al aan lezen verslingerd. We woonden vlakbij de bibliotheek en daar was ik bijna dagelijks te vinden. Als ik boeken op dezelfde dag weer terug kwam brengen, werd mij altijd gevraagd of ik de verkeerde meegenomen had. Nee hoor! Ik had ‘m al lang uit!

De laatste tijd kom ik niet heel veel aan lezen toe. Ik lees vooral voordat ik ga slapen (meestal maar een paar bladzijden, want ik val echt zo in slaap). Voor mijn werk reis ik veel met de trein, dus daar lees ik ook veel .

In mijn kast staan vooral literaire thrillers, daar ben ik de laatste tijd erg aan verslingerd. Je kan me echt blij maken met boeken van schrijvers als Karin Slaughter, Karin Fossum en van Camilla Läckberg dus. De laatste tijd lees ik vooral thrillers, maar dat wil niet zeggen dat ik niet kan genieten van andere boeken. Boeken van Yvonne Keuls of Hella Haasse vind ik ook super.

Het laatste boek dat ik gelezen heb, is Zeemeermin van Camilla Läckberg. Ik heb al eerder boeken van haar gelezen, die ik echt heel goed vond, dus ik was echt benieuwd naar dit nieuwe boek in de serie over Erica Falck en Patrick Hedström . Deze personages staan ook centraal in de andere boeken van Camilla Läckberg. Erica is schrijfster en Patrick is agent. Dit laatste boek speelt zich in hun kennissenkring af. Een man is verdwenen en een bevriende schrijver en zijn vrienden worden ook bedreigd. Hoe het allemaal met elkaar te maken heeft, wordt in de loop van het verhaal pas duidelijk.



Camilla Läckberg schrijft heel toegankelijk. Ze bouwt haar verhalen goed op en je wilt gewoon door blijven lezen. Je kan goed merken dat ze veel aandacht heeft besteed aan de personages, ik had het gevoel dat ik ze echt leer kennen. Camilla put deels ook uit haar eigen leven. Ik ben wel benieuwd wat dat dan is, want ik hoop niet dat ze de dingen die ze in haar boeken beschrijft ook echt meegemaakt heeft.

De opbouw van het boek vond ik prettig en maakt het boek nog spannender. Na elk hoofdstuk is er een flashback van één van de hoofdpersonen naar zijn of haar jeugd, dit triggert je heel erg om door te lezen. Je gaat meeleven met dit personage en wil er graag achterkomen wie het is en wat de flashbacks voor betekenis hebben. Het verhaal blijft vlot lezen, maar ik ben nogal een ongeduldige lezer. Daarom vond ik het wel lang duren voor het verhaal eindigde en de ontknoping daar was. Op een moment kon ik wel een beetje invullen wat er speelde en dan wil je ook graag weten hoe het afloopt. Maar dat is vooral mijn ongeduld en nieuwsgierigheid.

Dit was weer zo’n boek waarvan ik het jammer vond dat ik ‘m uit had, ondanks mijn ongeduld. Het boek eindigt met een cliffhanger, wat van mij niet echt hoeft. Ook al is het een serie, dan hoeven de boeken hoeven elkaar wat mij betreft niet met cliffhangers op te volgen. Alss ik eerdere boeken goed vond, zal ik de nieuwe boeken in de serie ook wel kopen. Trouwens, vaak ben ik de cliffhanger al vergeten wanneer ik een nieuw boek uit de serie ga lezen.

Ik vond Zeemeermin echt een supergoed boek, een aanrader voor de vakantie of voor lange treinreizen. Het is een boek dat je zo snel mogelijk uit wilt lezen en waar je tot het einde toe geboeid blijft.

Keep u posted!

Mirjam

Geen opmerkingen: